Lifestyle, Štúdie a koncepty / 18. november 2015 / 9 minút ČÍTANIA
Ženy parkujú lepšie ako muži.
Počet majiteliek motorových vozidiel postupne rastie. Čo očakávajú, keď si kupujú auto? Aké stereotypy o ženách vodičkách sú pravdivé a ktoré sú ďaleko od pravdy? Opýtali sme sa skutočných odborníkov.
Profesorka Doris Kortusová-Schultesová študuje túto tému viac ako desať rokov. Zaoberá sa ňou v Kompetenčnom centre pre ženy a automobily na Niederrheinskej univerzite aplikovaných vied v nemeckom Mönchengladbachu. Je to jediný inštitút na svete venovaný tejto problematike. Štúdie uskutočnené a analyzované v ústave dokazujú, že existuje množstvo chybných spoločenských stereotypov. Výsledky analýz stále viac využívajú veľké spoločnosti ako zdroj užitočných údajov. Demografia žien sa stáva čoraz dôležitejšou. V súčasnosti je takmer samozrejmosťou, že ženy majú vodičský preukaz, tak ako muži. Na všetkých majiteľoch vozidiel sa ženy podieľajú takmer štyridsiatimi percentami. Tento počet nepretržite rastie.
Pani profesorka, začnime najbežnejšou otázkou: je skutočne pravda, že ženy parkujú horšie ako muži?
Nie, nie je to pravda. Nové štúdie dokonca ukazujú, že sú v skutočnosti pri parkovaní oveľa presnejšie. Hoci potrebujú na parkovanie v priemere o päť sekúnd viac času ako muži, na miesto zaparkujú lepšie.
Môže to tak byť preto, že častejšie používajú parkovacieho asistenta?
Nie. Muži rovnako často používajú parkovacieho asistenta. V skutočnosti asistenčné systémy zaujímajú viac vodičov ako vodičky. Dôvodom je, že sú väčší fanúšikovia technického pokroku. Úprimne hovorím, že parkovacie asistenčné systémy sú vynikajúca vec. Uľahčujú a robia bezpečnejším parkovanie na obmedzenom priestore.
Povedzme si o ďalšom stereotype. Napríklad o tom, že ženám sa páčia iba malé ružové autá s okrúhlymi svetlometmi...
Tak to je ďalšie klišé. Ak sa pozrieme na to, čo od auta vodičky očakávajú, zistíme, že ženy s dobrým zamestnaním a vysokým príjmom sa v skutočnosti nechcú v ničom líšiť od mužov na rovnakej úrovni. Chcú veľké silné auto, ktoré ich bezpečne premiestni z bodu A do bodu B.
Nuž, ale štatistiky vypovedajú, že ženy radšej šoférujú menšie autá. Prečo?
Je to v dôsledku toho, že zarábajú v priemere o 22 percent menej ako muži. Medzera v príjme znamená, že ženy dávajú väčší dôraz na nízku spotrebu paliva, pretože jeho dopĺňanie môže znamenať výrazný výpadok v rozpočte domácnosti. Muži na druhej strane majú častejšie služobné auto, ktoré platí ich zamestnávateľ.
Ktoré autá sú u žien najobľúbenejšie?
Prvé dve najpopulárnejšie vozidlá medzi ženami sú od spoločnosti Volkswagen. Ženským top favoritom je Golf, po ktorom nasleduje Polo. Ženy obľubujú túto značku, lebo je spoľahlivá. Chcú sa vyhnúť nákladným opravám. Ani muži nemajú radi opravy... Samozrejme, že nie, avšak u žien hrá dôležitú úlohu aj to, že na svojich autách jazdia dvakrát dlhšie ako muži. Spolu je to osem rokov. Preto musia veriť, že ich auto bude fungovať bez problémov, hoci už má za sebou tisícky kilometrov.
Uskutočnili ste rozšírené štúdie s tisíckami respondentov. Chceli ste presne vedieť, čo od auta očakávajú. Prekvapili vás nejaké výsledky?
Áno, napríklad to, ako sa na kúpu auta pripravujú. Priemerný muž tento krok plánuje dva roky. Vyhľadáva informácie na internete, zhromažďuje neuveriteľné množstvo technických údajov. Muži sa vyžívajú v konfigurovaní vozidla, pomocou ktorého si skladajú vysnívané autíčko. Asi pol roka pred nákupom idú k predajcovi, kompletne vybavení informáciami a pripravení zjednať najlepšiu možnú cenu. Väčšina žien má úplne iný prístup.
Ako teda riešia situáciu ony? Dajú si poradiť od manžela?
Zvyčajne sa začnú vypytovať – partnera, rodiny a priateľov. V tomto prípade je povzbudzujúce vedieť, že muži sa radi podelia o svoje vedomosti a poskytnú ich partnerkám. Môže to však vyústiť až do hádok v prípade,
ak si muž myslí, že jeho manželka musí mať malé milé auto. V súčasnosti ženy s dobrým postavením v zamestnaní dokáže takéto nástojenie nahnevať. Veria, že ich muž nedokáže pochopiť. Už nechcú mať malé auto, ale
väčší model.
Ako reagujú predajcovia na tieto požiadavky?
Správne vyškolený obchodník vie, že väčšina žien sa chodí k predajcovi poradiť. Je to, ako keď hľadajú pre seba tú správnu kozmetiku alebo oblečenie. Potrebujú získať inšpiráciu a informácie o tom, aké modely sú k dispozícii a ktoré by boli vhodné pre ich vekovú kategóriu. Pri rozhovoroch s predajcami vysvetľujú, čo sa práve deje v ich živote a hľadajú automobil, ktorý by vyhovoval ich potrebám. Potrebujú auto, ktoré by zvládlo psa či surf. Musí im poslúžiť, ak by rozvážali deti alebo kamarátov. Potrebujú napríklad sedadlo spolujazdca s nastaviteľnou výškou, aby si stará mama mohla pohodlne nastúpiť a vystúpiť. Všetky tieto veci musia ženy zvažovať.
Takže my ženy na aute hľadáme jeho prínos viac ako muži?
To je presne prípad žien s rodinami. Potrebujú vedieť, aký je objem batožinového priestoru alebo či sa poťahy sedadiel dajú ľahko čistiť. Muži, na druhej strane, stále majú tendenciu hľadieť na svojho tátoša ako na symbol postavenia. Potrebujú silný stroj s množstvom konských síl. Aj tento trend predajcovia zohľadňujú. Muži sa vždy chcú pozrieť pod kapotu, hoci v moderných autách tam už toho veľa vidieť nie je.
Aké tendencie možno pozorovať u žien?
Majú citlivejší prístup. Ponoria sa do čalúnenia sedadla, dotknú sa volantu a uchopia ho, rukami prejdú po prístrojovej doske. Pozorne skontrolujú, či vybavenie interiéru je v súlade s dizajnom exteriéru. Ženy vnímajú viac farieb ako muži. Aj preto v tejto oblasti častejšie experimentujú. Napríklad je fakt, že ženy uprednostňujú bledšiu farbu čalúnenia ako muži. Tí sa, naopak, pozerajú na farby ako na uchovávateľa hodnoty pre prípad predaja. Vždy hovorievam, že si vyberajú farbu čalúnenia sedadla, ktorá by sa hodila k ich pracovnému obleku.
Vidíme čoraz viac žien riadiť terénne automobily. Odkiaľ sa vzala táto záľuba pre SUV?
Máte pravdu. Aj my sme začali pátrať po odpovedi, pretože takýto trend nás skutočne prekvapil. Pohon všetkých štyroch kolies, veľkosť alebo technológia motora sú parametre, ktoré sa normálne týkajú viac mužských vodičov. Tento typ vozidiel si však ženy vyberajú z iných príčin. Napríklad chcú mať lepší výhľad z auta na cestu vpredu a viac priestoru na batožinu vzadu. V SUV sa cítia bezpečnejšie. Ale aj tak uprednostňujú menšie alebo kompaktné SUV. Taký Tiguan je dobrým príkladom SUV, ktoré ženy dobre prijímajú.
Aké dôležité sú pre ženy konské sily pod kapotou?
S touto otázkou som sa obrátila na nemecký Federálny dopravný úrad. Pokiaľ ide o rýchlu jazdu, ženy svižne dobiehajú mužov. Vo všetkých vekových skupinách vychádza, že si ženy vychutnávajú aj rýchle manévre predbiehania. Nedávno ste tvrdili, že ženy vodičky v skutočnosti potrebujú centrum informácií na cestách.
Čo ste tým mysleli?
To sa konkrétne týka mladších vodičiek. Hovorím o nich, že sú stále "zapnuté". Používajú sociálnu sieť Facebook alebo aplikáciu WhatsApp, chcú mať okamžitý prístup k e-mailom, textom alebo hudobným zoznamom v smartfónoch. Mamičky chcú vidieť, čo sa deje u nich v domácnosti cez videoprepojenie v ich aute.
Prečo je otázka pripojiteľnosti pre ženy taká dôležitá?
Pretože sme čoraz viac sociálne bytosti a častejšie pracujeme na viacerých úlohách naraz. Ženský mozog vykazuje viac známok stálej činnosti. Za volantom sa vodičky zaujímajú o to, či ich deti si už doma robia úlohy, alebo ako sa darí ich starým rodičom. Chcú počas jazdy zároveň debatovať s priateľom alebo si dohodovať stretnutia. Všetky tieto záležitosti sa najlepšie uskutočňujú v plne zosieťovanom aute.
Máte vzdelanie z oblasti ekonomiky obchodu. Ako ste sa ocitli v úlohe odborníčky v tejto oblasti?
Predajné siete automobiliek mi poskytli množstvo informácií o tom, čo ženy od áut očakávajú a čo sa im na nich páči. Tieto skutočnosti ma naozaj oslovili a zaujali, najmä ak vidím rásť podiel žien za volantom. Dnes je to asi štyridsať percent. A ženy táto problematika veľmi zaujíma. Po uverejnení niekoľkých prvých kvantitatívnych štúdií som dostala neuveriteľné množstvo vzrušených reakcií a bohatú spätnú väzbu. Mnoho vodičiek potešila možnosť konečne sa k téme žien za volantom vyjadriť.
Ktoré automobily sú obľúbené u úspešných starších žien, ktoré už nemusia myslieť na rodinu?
Myslím si, že najlepším príkladom som ja sama. Roky som vozievala synov po meste v relatívne veľkom a priestrannom aute. Keď však nastal čas, aby som si kúpila nové auto pre seba, odmietla som všetky rady od mužov okolo mňa. Chcela som si kúpiť "auto – ja", čiže také, ktoré bude iba pre mňa. Tak som si nakoniec vybrala: silné dvojmiestne Cabrio.
Facebook Mail |