Novinky, Lifestyle, Beetle / 15. apríl 2014 / 7 minút ČÍTANIA
VW Beetle Cabrio - Woodstock
Na poli farmára Maxa Yasgura, neďaleko mestečka White Lake sa od 15. augusta do 18. augusta 1969 uskutočnila akcia, ktorej atmosféru sa už nikdy nepodarilo zopakovať. Mier, láska a porozumenie boli hlavnou ideou "detí kvetov" hippies. Čo všetko sa tam dialo, kto si to ako vysvetľuje, už nechám na každom z vás. Spoločne nás však istotne zaujíma, aký súvis má s týmto obdobím testovaný Volkswagen Beetle.
Vraví sa, že doba je zlá a nám nezostáva nič iné, ako jesť plesnivé syry, piť staré víno a jazdiť autami bez strechy. Jednoducho chudoba. Volkswagen Beetle, po slovensky chrobák vhodne zapadá, do kategórie obyčajný, už len svojou históriou a zároveň plní funkciu jedinečného zjavenia v portfóliu automobilky Volkswagen. Imidžový zjav, netradičné prevedenie s odkazom na roky minulé a tá láskavá tvár, plná mieru a porozumenia. Patetické? Áno.
Tešil som sa naň. Možno zbytočne prehnane, ale jednoducho mám rád neopozerané, provokatívne veci. Ale hneď ako som zbadal tú rozprávkovú modrú vyblednutého šmoula, prvé čo mi napadlo, bolo nikdy nedať dole strechu, prípadne si ísť kúpiť papierové vrecko na hlavu s vystrihnutými očami. Toto je absolútne ženská kombinácia auta a jeho farby. Vábne autíčko s nevinným pohľadom a zlatučkým obočím namiesto krytov bixenónových výbojok. Jednoducho vidieť v ňom dve dievčatá s gitarou a kvetmi vo vlasoch, by som považoval za absolútne vystihujúce črty aj povahu celého auta.
Beetle už vôbec nie je malým autom a je ho riadny kus. Vďaka oblinám a guľatým krivkám pôsobí podstatne menšie ako v skutočnosti je. Všade prítomná modrá mu dodáva ďalší rozmer detskej nevinnosti a aj to môže spôsobiť, že ho okolie zaradí do kategórie malých áut. Deti sú predsa malé. Malé však nie sú kolesá, ktoré o Beetli vravia, že to je drahý kus. 18 palcové disky Twister s pneumatikami Hankook Ventus Prime2 v rozmere 235/45/18 sa oplatia doplatiť, aby váš chrobák vyzeral luxusne. A pokiaľ chcete by skutočne exkluzívni, priplaťte ešte Light & Vision Paket, Alarm Plus, 2 zónovú klimatizáciu, bixenóny s LED denným svietením, dodatočné ukazovatele na palubnej doske, 3 ramenný, multifunkčný volant, nápis na zadnej kapote kufra Volkswagen, rádio s CD, MP3 a 8 reproduktormi, 10 kanálový sound system, Technik paket s parkovacími senzormi, protiveternú clonu a Winter paket s vyhrievanými prednými sedadlami. Kúpna cena vrátane DPH, 31 418 EUR. Úsmev prosím!
Jednoducho si blikli. Mnohokrát sa stalo, že mi len tak, bez zjavného dôvodu blikali oproti idúce autá. Dokonca aj tie, čo obiehali, pozdravili chrobáka spustením výstražných smeroviek. Neviem, či to boli ženy alebo jemnocitní muži, ale blikali. Chrobák je všimnuteľný a v tej jasnej modrej budil záujem. A možno bol dôvod na gestá iný. Možno to bolo tým, že si ľudia klepali na čelo a blikali bláznovi, ktorý v 10 stupňoch so sklopenou strechou, zababušený v bunde s rukavicami bez prstov, čapicou a kapucou lietal po krivolakých cestách Západných Tatier.
Tej modrej s menom Denim je priveľa. Hlavne v interiéri. Usadnete za volant a kam sa pozriete, svieti kus modrej plochy. Príliš, príliš, príliš! Dvere, prístrojová doska, časť volantu, no všade. Prehnané a veľmi lacno pôsobiace. Je to vecou konfigurácie zákazníka, ale tak svietivú modrú stačí mať na karosérii. Čierna Titan bude interiéru svedčať podstatne lepšie. Na druhú stranu, ak ste bláznivým vodičom s vysmiatou posádkou a ľúbite farby, nech sa páči!
Posed je nízky, volant kolmý, ovládanie prístrojov jednoduché a prehľadné. A modré. Ak zavriete strechu, máte nad hlavou skutočne veľa miesta a ani zadní cestujúci si nijak zvlášť nesťažovali. Okrem štandardu mal náš chrobák tri budíky naviac. Tlak turba, teplota oleja a ... stopky. Regulérne ručičkové aj digitálne stopky s funkciou spustenia počítadla od momentu rozbehu auta. Načo? Dobrá otázka.
Volkswagen Beetle Cabrio je auto postavené primárne na komfortnú jazdu so správne švihnutými kamarátmi len tak niekam za zážitkami. Jemne húpavý, pohodlný podvozok si poľahky poradí s nerovnosťami, ale nečakajte od neho enormné gravitačné zrýchlenie v zákrutách alebo nejaké rýchle pohyby. Elektricky dajte dolu strechu, nechajte sa učesať vetrom a len tak nasávajte okolitú prírodu. Pustite si reggae cez dobre hrajúce audio Fender, dajte ruky hore a chytajte náladu. Alebo vtáky alebo poletujúci hmyz. Jednoducho, užívajte, je to fantastické. A ešte jedna poznámka z interiéru. Chrobák je múdry a pokiaľ otvoríte strechu, vypne klimatizáciu, pretože predpokladá, že budete mať dostatočný prísun čerstvého vzduchu. A verte mi, že vie čo robí. Do Beetla duje tak poctivo, že pokiaľ nevytiahnete okná a nepripnete si príplatkovú veternú clonu, vyfúka vám oči z lebky.
Motor je tichý a mocný. Nad 3 tisíc ot./min. začína žiť a 118kW (160 koní) z objemu 1,4 TSI má dostatok sily na prekvapivé momenty. Napríklad pokiaľ sa pred vami v serpentínach horského prechodu Huty objaví ospojlerovaný domorodec, ktorého evidentne rozhorčoval pohľad do nevinnej tváre belasého Beetla v jeho spätnom zrkadle. Ako sa tváril, keď mu ten modrý, guľatý zadok začal miznúť v zákrutách už neviem. Aby som si nefandil, podľa mňa bol domorodec pomalý a chrobáka podcenil. Podľa Beetla to bol heroický počin na hrane priľnavosti a výkonového limitu. Podľa cyklistov, ktorých sme míňali, to bola sranda. Akonáhle som zistil ako auto položiť do zákruty a neľakal sa jeho náklonov, po prudšom zatočení volantu sa zadok Beetla príjemne zvezie a pomôže narovnať do zákruty. Je pretáčavý, pokiaľ chcete a za vami idúci majster mohol len krútiť hlavou nad tým, ako absolútne nešportovo vyzerajúci zadok modrého chrobáka poletuje v každej zákrute.
7 stupňová dvojspojková, automatická prevodovka DSG je fajn. Radí rýchlo, ovláda sa pohodlne, chrobáku sa hodí a nijak nevyrušuje. Má športový režim S, ale je vám to platné asi ako tie stopky nad stredovým panelom. No, môžete sa tým pochváliť. Pokiaľ si chcete s Beetlom zašportovať, radíte sekvenčne pákou automatu, počúvate medziplyny a tvárite sa sústredene. Rovnako sústredene sa tvári palubný počítač s hodnotou spotreby paliva 7,8 litra benzínu. Ak zvoľníte, chrobák vypije iba 5,5 litra. Alebo sa na to celé vykašlite a normálne sa smejte z toho, ako vám v polovici kopca pri zjazde zvädnú brzdy. Sú malé a chrobák je na na ťažký. Ale ako píšem, športovať? Načo? Zhoďte strechu, a užívajte si krajinu a všetky jej vône. V tom je toto auto skvelé.
A pamätajte si tri základné pravidla kabrioletu:
1. Nikdy neparkovať pod stromom so stiahnutou strechou
2. Vždy nosiť čapicu, šatku či baretku a šál
3. Jazdiť výhradne bez strechy a hlásať mier lásku a porozumenie
Zdroj: www.roadlife.sk
Facebook Mail |