Testy, Tiguan, Verzie R / 10. október 2022 / 4 minúty ČÍTANIA
TEST Volkswagen Tiguan R: Toto by ste nečakali!
Môže SUV naozaj jazdiť športovo? A nestratí pri tom svoj zmysel? A načo je to vlastne dobré?
Nuž, keď chcete mať v rodine iba jedno auto ale vaše motoristické záujmy sú širšie, treba hľadať niečo, čo splní čo najviac požiadaviek. Požiadavky na športové auto a na rodinné auto sú často protichodné, no Tiguan R si nad tým hlavu (valcov) neláme.
Keď treba auto...
Volkswagen Tiguan R sa od klasického Tiguanu z praktického hľadiska ničím nelíši. Má rovnako veľký, 615-litrový kufor, rovnako má posuvné zadné sedadlá pre maximálnu variabilitu a taktiež si ho môžete objednať s celou plejádou odkladacích priestorov rozmiestnených po celej kabíne.
Sú tu však oveľa lepšie (a krajšie) predné sedadlá, ktoré sa vyznačujú naozaj perfektným držaním tela a zároveň vynikajúcim komfortom na dlhých cestách, športový volant s dotykovými tlačidlami a obklady interiéru s karbónovou štruktúrou. To navodzuje tú správnu atmosféru.
Z praktického hľadiska musíme ešte spomenúť spotrebu. Tá sa v bežnom kombinovanom režime pohybuje medzi 8 a 9 l/100 km, čo je úplne v poriadku najmä ak vezmeme do úvahy výkonový potenciál motora.
Dvojlitrový štvorvalec TSI dopovaný masívnym turbom totiž dokáže zo seba vydať výkon až 235 kW (320 k) a krútiaci moment 420 Nm, ktorý je vo svojom maxime dostupný v prevažnej časti otáčkového spektra!
Aj podvozok je na ultra nízkoprofilových pneumatikách v komfortnom režime prekvapivo poddajný. Tie gumy sú nutnosťou – za 20-palcovými kovanými diskami sa totiž skrývajú dvojdielne dierované kotúče nie práve skromných rozmerov. Tak aby sa im lepšie dýchalo. Zatiaľ je však Tiguan dokonalý džentlmen.
Naštartovanie motora síce na chvíľku otvorí klapky v titánovom výfuku Akrapovič, ktorého štyri koncovky si jemne odkašlú, ale potom je relatívne ticho.
Keď treba hračku...
Všetko sa však zmení v jedno zo športovejších režimov. Nás najviac teší, že v individuálnom režime ponúka výfuk nastavenie „Pure“. To znamená otvorené klapky ale žiadne umelé prifarbovanie zvuku v interiéri.
Motor má razom viac chuti do života, nástojčivejšie reaguje na provokácie plynového pedála a z výfuku sa ozýva brblanie a občas ostré strely. Tiguan sa transformuje. Ak ho chcete ešte dochutiť, pridajte korenie v podobe manuálneho režimu radenia. Teraz na to máte parádne veľké páčky pod volantom a prevodovku netreba dvakrát prosiť, keď chcete preradiť. Poslúcha okamžite a je radosť jej zadávať povely!
Najväčším prekvapením je však podvozok. Ten, ktorý dokázal byť príjemne komfortný a poddajný, je v športovom režime kontrolovane tuhý. V spojení s veľmi priamym, ale prirodzene pôsobiacim riadením sa Tiguan R doslova vrhá do zákrut. Ako keby to ani nebolo SUV. Široké pneumatiky (255 mm) a agresívnejšia geometria prednej nápravy dokážu veľmi razantne namieriť predok do zákruty. Volkswagen Tiguan R zatáča pocitovo tak ochotne ako ostrý hatchback. Je mimoriadne agilný.
V zákrute je absolútne neutrálny, pričom práve v dlhších oblúkoch oceníte lepšie bočné vedenie športových sedadiel. Preťaženia, ktoré dokáže Tiguan R vygenerovať, sú ozaj prekvapivé.
Na výjazde zo zákruty sa zas môžete oprieť o šikovný zadný diferenciál (technicky to síce diferenciál nie je, ale volajme ho tak), ktorý presmeruje väčšinu výkonu motora na vonkajšie zadné koleso a tým pomáha autu držať zvolenú stopu bez nedotáčavosti. Pridajte skôr a možno sa vám podarí vyčarovať z tohto dokonale rodinného SUV aj menší drift. Paráda.
Kým Volkswagen Arteon R Shooting Brake, ktorý sme tu mali nedávno, presne splnil očakávania a ponúkol GT zážitky v krásnom kabáte, Tiguan R prekvapil tým, aký dokáže byť použiteľný a zároveň vyslovene agresívny. Je to prekvapivo dobré športové náradie a auto, ktoré si vás získa aj zážitkami za volantom. Najmä keď si ho objednáte s tým výfukom od Akrapoviča ;).
Facebook Mail | |
R VW Volkswagen Tiguan R Arteon R DSG Launch Control Akrapovic test |