Technológie, Testy, Eventy, Golf, Verzie R / 27. marec 2014 / 10 minút ČÍTANIA

S autom na jazere

Volkswagen Golf R. Vo švédskom Arvidsjaure na mňa čakal nezabudnuteľný zážitok. Prvý krát som mal zažiť jazdu autom na ľade. Celá akcia pritom doslova stála na vode.

JE TI TEPLO, DIEVČATKO?

Vystúpil som z lietadla na zamrznutú pristávaciu dráhu a nechápal som, ako na nej dokázalo lietadlo tak jednoducho zastaviť. Od letiskovej haly ma delilo asi 50 krokov a po každom jednom mi oblečením čoraz viac prestupoval hlboký mráz. Netušil som, koľko je vonku stupňov a ani ma to nezaujímalo. Nevedel som sa dočkať, kedy môj dych skryje teplo vykurovanej budovy. Než som do nej vstúpil, obzrel som sa ešte posledný krát okolo seba. Ďakovne som pozrel na malý tryskáč, ktorý ma sem bezpečne doviezol a krátko som sa pozrel na krajinu naokolo. Malé pahorky boli zakryté snehom a končili v krásnej oblohe, ktorú vykúzlil západ slnka. Boli asi tri hodiny poobede.

JE TOTO RAJ?

Vživote som nevidel takéto letisko. Po vyzdvihnutí batožiny sme všetci, ktorí sme boli pozvaní, čakali na niekoho, kto nás vyzdvihne a zavezie do hotela. Čakanie som si spestril obzeraním sa okolo seba. Po okrajoch miestnosti boli malé stolíky s plagátmi. Jeden stolík predstavoval kanceláriu požičovne áut, druhý taxislužbu... Následne sa mi rozšírili zreničky. Ďalšie stolíky mali nad sebou: AMG driving academy, Audi driving experience, Porsche driving experience, BMW ice experience... Toto miesto bolo presiaknuté benzínom, aj keď vzduch tu bol veľmi čistý. Pri ďalšom stolíku s logom VW sa onedlho zjavil plešatý pán v modrej vetrovke, ktorý nemal žiadnu čiapku, ani rukavice. Trochu ma striaslo. Ten musí byť tunajší. Po pár milých slovách sme ho všetci nasledovali do autobusu. Kým si kolegovia novinári hľadali miesto v autobuse, pán v modrej vetrovke sadol do nového Golfu R a elegantným šmykom opustil bielu križovatku. Chvíľku na to sa pohol aj náš autobus a viezol nás do hotela. Cestou som si všímal krásne biele cesty a zasnežené stromy. Za 10 minút sme boli v hoteli. Pred večerou som mal ešte dve hodiny času, tak som sa išiel rýchlo ubytovať a v izbe ako vystrihnutej z katalógu IKEA, aby som sa mohol ísť ešte prejsť a spoznať záhadné mestečko. Na stole som si našiel knihu Nového Zákona. Zaujímavé.

Golf R

NOČNÉ POTULKY

...chcel som povedať "poobedňajšia prechádzka". Stále boli iba štyri hodiny poobede, avšak vonku bola už úplná tma. Von som sa vybral vyzbrojený najlepšou zimnou výstrojou, akú som doma našiel. Dobre som urobil. Bolo -12°C. Z čistej oblohy na mňa žmurkali hviezdy. Sneh mi vŕzgal pod nohami. Dostal som sa k relatívne rušnej hlavnej ceste, ktorá bola, ako inak, celá biela. Žiadna soľ, takmer žiadne kamienky... Iba dobrí šoféri vyzbrojení zimnými pneumatikami a svetelnými rampami na kapotách svojich tátošov. Občas som zazrel úplne obyčajné auto na krásnych elektrónoch. Švédi si zjavne potrpia na pekné kolesá aj na dodávke. Kto mal auto so zadným náhonom, vychádzal každú križovatku dverami napred. Automobilová kultúra je tu silná. Každú chvíľu bolo na cestách možné naraziť na zamaskovaný prototyp najnovších modelov áut. Videl som nový Mercedes C (asi), kompletný modelový rad BMW spolu s modelom i8 (vyzerá úžasne!) a niekoľko modelov, ktoré som nedokázal spoznať vôbec. Po hodine som mal už dostatočne vyštípané líca a šiel som späť do hotela. Tam som povinne absolvoval príhovory riaditeľov Volkswagenu a večeru, avšak celý čas som myslel na nasledujúci deň.

PRÍPRAVA JE DÔLEŽITÁ

Po raňajkách nás čakala teoretická príprava na jazdu. Na pódium vystúpil sympatický chlapík s červenými lícami, ktorý toho o zime určite vedel dosť. Teraz na sebe nemal modrú bundu, ale jeho vetrom ošľahaná hlava bez vlasov ho prezradila – už sme sa videli. Nasledovalo zaujímavé školenie, počas ktorého nám predstavili aj kraj, v ktorom sa nachádzame.
Arvidsjaur je malé nenápadné švédske mestečko, asi 120 kilometrov južne od polárneho kruhu. Nachádza sa v kraji s rozlohou asi 6 200 km2. Hustota obyvateľstva je tu iba 1,1 obyvateľa / km2. Samotný Arvidsjaur má v lete asi 4 600 obyvateľov a 4 000 jazier. V zime však jazerá zamrznú a počet obyvateľov zázračne stúpne na vyše 6 000. Je to preto, lebo v zime je najväčšie testovacie obdobie a do Arvidsjauru prichádzajú všetky možné aj nemožné automobilky testovať svoje autá v ukrutných zimných podmienkach. Mesto automobilmi doslova žije a robí všetko pre to, aby bolo pre autá čo najvyhovujúcejšie. "Aby sa na ľade dalo dobre jazdiť, treba ho udržiavať. Keď je na ňom snehová prikrývka, ľad nerastie. My jazerá upravujeme tak, aby bol ľad čo najhrubší a najlepšej kvality. Úprava ľadu je tu veľký biznis a je za tým jedinečné know-how." Potom sme boli upozornení, aby sme sa nezľakli, ak sa autom skončíme v záveji, vystúpime a budeme mať mokro v topánkach. "Kde je sneh, tam sa ľad môže topiť. Neľakajte sa, neprepadnete sa." Hneď po tejto informácii sme sa dozvedeli, že pred dvoma dňami tu bolo mínus 36°C. Následne ma pobavilo upozornenie, že keď sa los vyberie cez cestu, nikdy necúvne. "Snažte sa ho radšej obísť zozadu. Keby ste ho už aj mali zraziť, nechcete mať predsa v aute jeho parohy". Úsmev mi v tej chvíli zmizol z tváre. Keď sa na plátne za školiteľom objavil premietaný obraz auta, zbystril som pozornosť. "Celý dnešný deň bude o driftovaní". Mám sa na čo tešiť.

Golf R

GOLF R

Pred hotelom nás čakala flotila naštartovaných Golfov R. Zlovestné dunenie vysokovýkonných preplňovaných motorov sa šírilo studeným vzduchom. Teplomery v autách ukazovali mínus 25°C. Každé auto malo naplno pustené kúrenie aj vyhrievanie sedadiel. Sadol som do vynikajúco tvarovaného športového sedadla ostrého Golfu a čakal na pokyny z vysielačky. Zatiaľ som si opakoval technické údaje z prednášky. Motor Golfu R pochádza z Golfu GTI, avšak je upravený. Má prepracovanú hlavu valcov, nové vstrekovače, väčšie turbodúchadlo, variabilné časovanie a zdvih ventilov a odlišné piesty. Maximálny výkon tohto motora dosahuje hodnotu 300 koní (221 kW) pri 5 500 – 6 200 ot.min-1. Krútiaci moment 380 Nm je prenášaný na všetky štyri kolesá cez medzinápravovú spojku Haldex piatej generácie. Aj tak som zvedavý, ako si s ním pneumatiky s hrotmi poradia na čistom ľade. Na asfalte by mal Golf R s manuálom zvládnuť šprint na 100 km/h za 5,1 sekundy, s prevodovkou DSG dokonca iba 4,9 s. Priemerná spotreba "by sa mala" pohybovať okolo 7 l/100 km. Dnes určite nie. Moja dnešná hračka je vybavená manuálnou prevodovkou so skráteným radením a o 8 mm nižšie položenou hlavicou radiacej páky. Radenie s ňou je radosť. Konečne poriadne auto s manuálom! Tlieskam Volkswagenu, že sa nesnaží vyhubiť manuálne prevodovky, aj keď jeho DSG patria k špičke. Ak som však tlieskal kvôli prevodovke, doslova výskam nad možnosťou úplne deaktivovať systém ESP. Bravó!

Moju radosť však zastavilo (alebo umocnilo?) zachrapčanie vysielačky. Vyrážame. Čaká na nás 5 tratí a asi 6 disciplín. Najdlhšia trať, ktorú na jazere vytvorili, má dĺžku vyše 3,6 kilometra a je pekelne ťažká. Nový Golf tu zaiste ukáže svoje silné stránky, aj slabiny. Jeho úspech bude stáť aj padať na reakciách pohonu 4Motion. Z hlavnej cesty odbáčame na bočnú a z nej na nenápadnú cestičku medzi stromami, ktorá sa otvára v žiarivom bielom horizonte. Po pár sekundách sú kolesá našich áut na jazere. Ľad tu je hrubý, niet sa čoho báť. Občas však počuť vzdialené zlovestné puknutie, ktoré mi pripomína, že stojím na vode. Vysielačka zachrapčí znova a my ideme jazdiť!

Golf R

Zahrievacou disciplínou je slalom s otočkou. Začíname so zapnutým ESP. Udivuje ma, akú trakciu poskytujú autu hroty pozapichované do jeho pneumatík. V zákrutách je to však horšie. Treba naplno využívať premiestňovanie hmotnosti vozidla, aby sa mu lepšie zatáčalo. Ďalšie kolo si dávam v režime ESP Sport a cítim, že Golf R má zrazu o niečo veselší zadok. Tretie kolo prejdem so všetkými systémami vypnutými. Ľavotočivý vracák sa snažím prejsť bokom, ale Golf sa ustáli v neliečiteľnom nedotáčavom šmyku a ja nechcem skončiť v záveji. Musím na to inak a ručnú brzdu použiť nemôžem – je elektronická. Skúsim Golfa trošku rozhodiť – doprava, doľava, plyn... A už sa von pozerám pravým oknom, pričom na ľavé sa chytá zvírený sneh. Golf sa chce vyrovnať, tak ho riadne prišliapnem. Motor zareve pri 6 000 otáčkach zvukom, ktorý nápadne pripomína päťvalec Audi Quattro a auto sa drží v nádhernom šmyku, a hrabe pri tom všetkými štyrmi kolesami, pričom hroty vytrhávajú čiastočky ľadu spod pneumatík a za autom sa tvorí krásny snehový prach. Paráda! Určite budeme kamaráti. Nasleduje malý technický okruh, kde sa učím prehadzovať auto z jednej strany na druhú a spájať jednotlivé drifty dohromady. Prvé kolo opatrne a druhé idem bomby – Golf R sa mi dostáva pod kožu a ja jemu tiež. Do zákruty treba vchádzať s autom "nahodeným" bokom a celú zákrutu prejsť pod plynom – to je najrýchlejšia cesta. Málo plynu znamená, že sa auto vyšmýka bokom až do záveja. Kolesá skrátka musia ťahať auto dopredu. Keď sa raz Golf dostane do nedotáčavého šmyku (resp. keď som ja dostal Golf do nedotáčavého šmyku), treba len čakať a tlačiť pred sebou závej očami. Ak ma zatiaľ niečo na ľadovom jazdení prekvapuje, je množstvo trakcie a sila, akou vás auto dokáže zatlačiť do sedačky, len čo sa auto vyrovná. Myslel som, že na ľade sa bude viac šmýkať. Pri brzdení si však treba nechávať rezervu. To som sa naučil pri skúške brzdenia, ktorá nasledovala. Perfektným cvičením bola aj jazda do kruhu, samozrejme bokom. Haldex v Golfe R reagoval vynikajúco a nemal som problém zajazdiť aj 3 súvislé kolá za sebou. Motory celý čas revali pri 6 000 otáčkach a vôbec neprotestovali. Vrcholom testovacích jázd bol dlhý technický okruh kde sa pospájali všetky moje novonadobudnuté vedomosti dohromady. Tam som sa riadne zapotil, pretože miestami sa tam dosahovala rýchlosť vyše 80 km/h, okruh bol úzky a riadne vyšmýkaný. Poviem vám, že po troch či štyroch kolách som bol vyčerpaný. Fyzicky aj psychicky. Každé kolo bolo iné, raz sa šmýkalo tam, inokedy zas niekde inde a záveje boli stále prekliato blízko. Blížil sa však koniec nášho školenia a naše autá mali prázdne nádrže. Presne v pravú chvíľu. Keď som odovzdal auto a usadil sa do lietadla, zaspal som spánkom spravodlivých a tešil som sa, ako si Golf R vyskúšam "na zemi". Ak bude taký presvedčivý, ako bol na snehu, veruže sa máme všetci na čo tešiť!

Zdroj: automagazin.sk

Súvisiace články

Technológie, Golf, Verzie R

Zabijak superšportov: Volkswagen Golf R

Technológie, Golf, Verzie R

Zabijak superšportov: Volkswagen Golf R

Testy, Eventy, Golf, Verzie R

Takto testovali Golf R výhercovia našich súťaží...

Súvisiace články

Technológie, Golf, Verzie R

Zabijak superšportov: Volkswagen Golf R

Technológie, Golf, Verzie R

Zabijak superšportov: Volkswagen Golf R

Testy, Eventy, Golf, Verzie R

Takto testovali Golf R výhercovia našich súťaží...