Tipy / 1. jún 2021 / 4 minúty ČÍTANIA

Nebezpečné mýty o štvorkolkách: verí im väčšina Slovákov!

Pohon všetkých štyroch kolies je veľký bonus, ktorý vám umožní naplno si auto užiť prakticky v akomkoľvek počasí. Má však svoje limity a väčšina ľudí ho preceňuje.

Takzvané „štvorkolky“, ako sa familiárne hovorí autám s pohonom všetkých štyroch kolies, sú snom mnohých ľudí. Právom sa s nimi spája akýsi pocit bezstarostnosti. V zime môžete v drvivej väčšine prípadov vypustiť z hlavy nosenie snehových reťazí v kufri a nemusíte dvakrát premýšľať nad dávkovaním plynu v podmienkach so zhoršenou priľnavosťou. Auto s pohonom všetkých štyroch kolies skrátka všetko „zhltne“ a vy vyrazíte vpred bez dramatického prešmykovania kolies.

Autá s pohonom všetkých štyroch kolies si však ľudia trochu zidealizovali. Majú pocit falošného bezpečia a často sa stáva, že práve vďaka nemu sa dostanú do kritickej situácie, do ktorej by sa inak možno ani nedostali, ale štvorkolka im dodáva privysokú sebadôveru.

Pozor na tieto mýty!

Mýtus č. 1:  Auto s pohonom 4 × 4 lepšie „drží“ v zákrutách. Pomôžme si najextrémnejším príkladom – jazdou na snehu, aj keď platí to na všetkých povrchoch. Vodiči s predným alebo zadným náhonom dostávajú pri každom pridaní plynu signály o slabej priľnavosti buď blikajúcim svetielkom trakčnej kontroly, alebo prešmykovaním kolies. Majitelia štvorkoliek sa väčšinou rozbehnú bez najmenších problémov, čo im dodá pocit, že sa nešmýka.

To, že to nie je pravda, zistia v prvej zákrute. Bežný pohon všetkých štyroch kolies totiž nemá nijaký vplyv na to, aké bočné preťaženie dokáže auto v zákrute vyvinúť. To je čisto vec pneumatík, geometrie a naladenia podvozka. Je pravda, že auto s pohonom 4 × 4 môže začať skôr akcelerovať zo zákruty, ale najnižšiu prejazdovú rýchlosť bude mať rovnakú ako auto bez štvorkolky. Možno dokonca nižšiu, pretože autá s pohonom všetkých štyroch kolies sú ťažšie. Výnimkou sú pokročilé systémy 4 × 4 s vektorovaním krútiaceho momentu – príkladom je nový VW Golf R, Tiguan R alebo Arteon R. Tieto autá dokážu prejsť zákrutu rýchlejšie, ale to už hovoríme o športovom štýle jazdy a skúsenom vodičovi, takže to nie je reprezentatívny príklad. Takisto pre tento účel ignorujme štýl jazdy, ktorý sa na bežných cestách nedá praktizovať – jazda dverami napred a podobne.

Mýtus č. 2: súvisí s mýtom č. 1 – štvorkolky sa rýchlejšie rozbehnú, ale brzdnú dráhu majú rovnakú ako autá s pohonom jednej nápravy. Vďaka výrazne lepšej trakcii dokonca naberiete vyššiu rýchlosť, než by ste dosiahli na prednokolke, takže brzdiť by ste mali o to skôr. Pri štvorkolkách má vodič najmä na snehu pocit, že auto lepšie zrýchľuje, než brzdí. Je to preto, lebo zrýchľovanie je zo strany vodiča dobrovoľné, avšak na brzdenie bývajú objektívne príčiny. V skratke – vodič zrýchľuje, lebo môže, ale brzdí, lebo musí.

Mýtus č. 3: Akvaplaning nie je problém. Omyl. Je. Rovnako veľký, ako pri aute s predným náhonom. Keď raz pneumatiky stratia priľnavosť, môžete mať aj náhon na osem kolies a nič vám nepomôže. Ako teda zvládnuť akvaplaning? O tom sme písali v tomto článku.

Mýtus č. 4: Mám štvorkolku, nepotrebujem dobré pneumatiky. Ďalší mýtus, ktorý berie do úvahy iba schopnosť auta zrýchľovať a úplne zabúda na to, že treba vedieť aj brzdiť a zatáčať. Navyše, niekoľko testov ukázalo, že auto s pohonom jednej nápravy obuté na kvalitných zimných pneumatikách sa dostane ďalej, než štvorkolka na letných.

Ponaučenie?

Autá s pohonom všetkých kolies prinášajú vodičom v zimných podmienkach a v teréne nesporné výhody. Avšak treba si dobre uvedomiť, v čom spočíva sila pohonu 4 × 4 a kedy sa jeho výhody reálne dostávajú k slovu. Vždy je to pri akcelerácii. Majitelia štvorkoliek nie sú na ceste neporaziteľní a platia pre nich rovnaké fyzikálne zákony, ako pre všetky ostatné autá.

Často sa tak však nesprávajú a práve naopak – na zložitých úsekoch cesty alebo za zlých poveternostných podmienok sú to často autá s pohonom všetkých štyroch kolies, ktoré sa ocitnú v priekope. Dôvodom je jednoducho precenenie schopností auta krížený s nedostatkom talentu.