27. apríl 2022 / 5 minút ČÍTANIA

Mild, plug-in… Ako sa vyznať v hybridoch?

Existuje viacero druhov hybridných pohonov. Aký je medzi nimi rozdiel?

Elektromobil zatiaľ nie je pre každého. Avšak existuje možnosť, ako využiť elektrickú energiu aj pri spaľovacom motore a dosiahnuť tak nižšiu spotrebu. Volá sa hybrid. Aj z povahy slova vyplýva, že hybridné vozidlo (resp. vozidlo s hybridným pohonom) využíva viac druhov pohonu alebo zdrojov energie. Poznáme tri druhy hybridov:

Hybrid

Klasický hybridný pohon obsahuje spaľovací motor, menšiu batériu a elektromotor. V nízkej rýchlosti, pri pomalom rozbiehaní, alebo v režime nízkej záťaže, keď je spaľovací motor najmenej efektívny, sa auto snaží využívať na pohon elektrickú energiu – napríklad pri posúvaní sa dopravnou zápchou. Keď je potrebný vyšší výkon alebo keď klesne kapacita batérie, zapojí sa do práce spaľovací motor. Pri potrebe maximálneho výkonu pracujú spaľovací motor aj elektromotor spolu.

Klasický hybrid je takpovediac „samonabíjací“ – to znamená, že vy do auta tankujete iba benzín a nabíjanie batérie má na starosti elektronika. Batériu nabíja pri spomaľovaní alebo v režimoch, keď vodič nepotrebuje vysoký výkon. Benzínový motor je totiž najefektívnejší pri vysokom zaťažení, takže ak vodič vyžaduje iba 20 % jeho výkonu, oplatí sa zvýšiť jeho výkon a nadbytok využiť na dobíjanie batérie.

Pri hybridnom vozidle sa neudáva čisto elektrický dojazd, aj keď auto teoreticky zvládne pár kilometrov len na elektrickú energiu, ale len pri veľmi opatrnom narábaní s plynovým pedálom.

PLUSY:

  • Batéria nezaberá veľa miesta, neobmedzuje napr. batožinový priestor
  • Relatívne jednoduchá implementácia
  • Dostupná cena
  • Nízka spotreba paliva
  • Z pohľadu vodiča veľmi jednoduchá obsluha
  • Nízka hmotnosť systému

MÍNUSY:

  • Nízky výkon elektromotora
  • Veľmi malý elektrický dojazd

PRE KOHO?

Hybridný pohon je vhodný do áut, ktoré strávia väčšinu svojho života v meste, ale principiálne z neho dokáže ťažiť akékoľvek auto.

MODELY:

Značka hybridné modely nemá v ponuke – miesto toho sa sústreďuje na plug-in hybridy (viď nižšie).

Plug-in hybrid (PHEV)

Plug-in hybrid funguje podobne ako hybrid, avšak obsahuje oveľa väčšiu batériu, ktorú je možné nabíjať zo siete. To znamená, že auto s plne nabitou batériou zvládne na čisto elektrickú energiu niekoľko desiatok kilometrov (v prípade modelov VW eHybrid je to až okolo 45-55 km). Keďže bežní ľudia najazdia denne do 40 km, pri každodennom jazdení jazdíte akoby na elektromobile. Aj výkon elektromotora je oveľa vyšší (eHybrid: 100 kW/136 k), takže jazda je maximálne komfortná. Plug-in hybridy Volkswagenu navyše podporujú funkcie ovládania auta na diaľku, takže máte možnosť pred nasadnutím do auta spustiť cez mobil vyhrievanie alebo klimatizáciu.

Ak sa potrebujete vybrať na dlhšiu cestu, stále máte k dispozícii spaľovací motor. Po vybití batérie sa plug-in hybrid správa rovnako ako hybrid. Aj pri zdanlivo vybitej batérii však má stále rezervu, aby pri potrebe maximálneho výkonu podporil spaľovací motor výkonom z elektromotora, vďaka čomu má auto veľmi slušné dynamické parametre.

PLUSY:

  • Každodenná jazda na elektrinu
  • Pri dlhších trasách nemusíte rozmýšľať nad nabíjaním
  • Dynamika, pružné zrýchlenie

MÍNUSY:

  • Veľká batéria často zaberá miesto v kufri
  • Vysoká hmotnosť
  • Vyššia cena
  • Vyššia spotreba ak batériu pravidelne nenabíjate

PRE KOHO?

Plug-in hybrid je vhodný, ak denne jazdíte iba pár desiatok kilometrov a máte možnosť doma v garáži nabíjať, pričom raz za čas chcete toto isté auto využívať aj na dlhšiu cestu.

MODELY:

VW Golf eHybrid, VW Golf GTE, VW Passat Variant GTE, VW Arteon eHybrid, VW Arteon Shooting Brake eHybrid, VW Touareg eHybrid, VW Touareg R, VW Multivan eHybrid

Mild hybrid

Mild hybrid využíva elektrickú energiu na zvýšenie efektivity spaľovacieho motora, ale auto nedokáže jazdiť len na elektrinu. Je to relatívne nová technológia. Mild hybrid obsahuje malú 48 V batériu, do ktorej dokáže zbierať energiu pri brzdení. Auto využíva mild-hybridný štartér-generátor, ktorý nahrádza štartér a alternátor. Štartér-generátor je poháňaný remeňom, takže jeho činnosť je veľmi tichá. Pri brzdení motorom vyrába elektrickú energiu a posiela ju do batérie. Auto so 48 V mild-hybridným systémom dokáže za jazdy bez plynu úplne vypínať motor pri zachovaní funkčnosti posilňovača riadenia a bŕzd. Motor potom opätovne štartuje pomocou štartér-generátora – to znamená okamžite a nehlučne.

Pri akcelerácii je štartér-generátor schopný „pomôcť“ motoru dodatočným výkonom, vďaka čomu sa znižuje spotreba. Mild hybrid však dokáže zlepšiť vlastnosti motora a napríklad ponúknuť vodičovi výkon v momentoch, keď ešte nie je roztočené turbodúchadlo alebo v nízkych otáčkach, kde spaľovací motor nemá taký vysoký výkon.

PLUSY:

  • Cena
  • Priestorovo nenáročný systém (batéria sa zmestí aj pod predné sedadlo)
  • Rýchly štart-stop systém
  • Citeľne znižuje spotrebu
  • Lepšie jazdné vlastnosti

MÍNUSY:

  • Auto nedokáže jazdiť iba na elektrinu

PRE KOHO?

Mild-hybrid sa rozširuje postupne do čoraz väčšieho množstva áut so spaľovacím motorom a v podstate neexistuje auto, ktoré by z tohto systému nevedelo vyťažiť.

MODELY: VW Golf 1.5 eTSI DSG, VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG