Technológie, Golf / 26. marec 2024 / 4 minúty ČÍTANIA

Volkswagen Golf prinášal inovácie pre ľudí! (2. časť)

Vždy inovatívny! Volkswagen Golf od svojho úplného počiatku demokratizoval prvky, ktoré boli bežne dostupné iba v drahších autách. Pozrime si tie najzaujímavejšie inovácie.

PREPLŇOVANIE

Už pred 40 rokmi. Prvé preplňované benzínové motory poháňali Golf G60 od konca osemdesiatych rokov. Osvedčený štvorvalcový motor s objemom 1,8 litra dostával viac čerstvého vzduchu na spaľovanie prostredníctvom preplňovacieho zariadenia typu scroll, ktoré pracovalo podobne ako kompresor. Hlavná výhoda tohto systému: žiadne oneskorenie turba, pretože výkon bol k dispozícii už pri nízkych otáčkach motora.

Twincharger. Známy štvorvalec 1,4 TSI s dvojitým prepĺňaním bol prvýkrát použitý v modeli Golf V GT z roku 2005. V ponuke motorov Golfu odvtedy dominovali preplňované motory, a to z jednoduchého dôvodu - poskytovali vyšší výkon a krútiaci moment pri nižšej spotrebe ako veľkoobjemové motory.

DIGITÁLKY

Displej namiesto ručičiek nie je záležitosťou posledného vývoja. Golf prekvapil prekvapil futuristicky vyzerajúcimi digitálnymi displejmi už v roku 1986. "DigiFiz" - skratka nemeckého výrazu pre "digitálne informačné centrum vodiča" - mal premiéru v modeli Golf II. Tvoril ho digitálny rýchlomer s displejom z tekutých kryštálov s dovtedy nevídanou presnosťou a bol k dispozícii ako voliteľná výbava. Zrazu bolo možné zobraziť presnú rýchlosť, vzdialenosť, stav paliva alebo teplotu chladiacej kvapaliny. DigiFiz predstavoval začiatok digitálneho kokpitu išlo o priekopnícku technológiu v oblasti aktívnych informačných displejov. 

Palubný počítač medzi klasickými budíkmi sa od modelu Golf IV stal bežným štandardom pre Volkswageny na dlhé roky. Dnes nahrádza klasické ručičky plne digitálny kokpit.

SVETLO SVIEŤ 

Vďaka čírym skleneným svetlometom sa Golf IV prezentoval ako priekopník inovácií od roku 1997. Éra šošoviek sa skončila, nová technológia voľne tvarovaného reflektora výrazne zvýšila využiteľnú intenzitu svetla a dizajn vnútorných svetlometov stanovil nové štandardy. Odvtedy nové svetlomety formovali tvár značky a dodávali prednej časti vozidla vlastný výraz. 

CESTA K NULE

Elektrické verzie modelu Golf existujú od prvej generácie. V roku 1976 bol prototyp elektrického Golfu I prvým testovacím vozidlom. Od roku 1981 sa v spolupráci s rozvojovým partnerom RWE testoval pilotný projekt CitySTROMer. Vo veľmi malej sérii bolo vyrobených približne 25 modelov Golf I CitySTROMer - prvý elektrický Golf vhodný na každodenné používanie. Ťažké olovené akumulátory boli umiestnené v podlahe batožinového priestoru, rovnako ako aj v druhej generácii Golfu CitySTROMer. V rokoch 1985 až 1991 bolo vyrobených 70 vozidiel Golf II CitySTROMer, ktoré sa používali pri skúškach vozového parku. 

Golf III CitySTROMer bol prvým elektrickým Golfom, ktorý sa od roku 1993 ponúkal aj bežným zákazníkom. V spolupráci so spoločnosťou Siemens vznikla nová edícia elektromobilu s batériovými modulmi umiestnenými v motorovom priestore a v podlahe batožinového priestoru a do roku 1996 sa vyrobilo vyše 120 kusov. Medzitým sa Volkswagen venoval aj téme hybridných vozidiel a vyvíjal testovacie prototypy na základoch modelu Golf - od generácie II až po Golf VI TwinDrive z roku 2011. 

V roku 2010 bol vyvinutý Golf VI Blue-e-motion ako takmer sériové elektrické vozidlo s najmodernejšou lítium-iónovou technológiou, ktoré predstavovalo obrovský skok z hľadiska dojazdu a výkonu. Približne 140 vozidiel sa testovalo v rámci rozsiahlych flotilových skúšok doma aj v zahraničí. Od roku 2014 boli logickým ďalším krokom na ceste k udržateľnosti dve sériové vozidlá: e-Golf, prvý sériovo vyrábaný model značky Volkswagen s plne elektrickým pohonom a najmodernejšími asistenčnými systémami. A modelom Golf GTE Volkswagen po prvýkrát predstavil plug-in hybrid. Od roku 2020 je ôsma generácia modelu k dispozícii s dvoma systémami pohonu s dvoma výkonovými úrovňami - Golf eHybrid a športový Golf GTE.

Súvisiace články

Technológie, Lifestyle, Golf

Volkswagen Golf prinášal inovácie pre ľudí! (1. časť)

Lifestyle, Štúdie a koncepty, Golf

50 rokov VW Golf: Ako to celé začalo?

Súvisiace články

Technológie, Lifestyle, Golf

Volkswagen Golf prinášal inovácie pre ľudí! (1. časť)

Lifestyle, Štúdie a koncepty, Golf

50 rokov VW Golf: Ako to celé začalo?