Novinky, Technológie, Lifestyle, Eventy, Golf, Elektrické vozidlá / 24. marec 2014 / 5 minút ČÍTANIA
Predstavenie nového e-Golfu v Berlíne. Elektrizujte!
A sme doma z Berlína. Všade, kam sme sa pozreli, bola elektrina. Či chceme alebo nie, je súčasťou našich životov. Testovali sme elektrické vozidlá - Volkswagen e-Golf, e-up! a hybridný Golf GTE.
Počas Electrified e-mobility týždňa Volkswagen predstavil možnosti poháňania áut od klasických naftových a benzínových motorov, cez plug-in riešenia až po výlučne elektrické vozidlá. História vývoja elektriny v autách v prípade Volkswagenu siaha ďaleko do minulosti, nie je to len otázka posledných rokov a prísnych nastavení emisných noriem Európskej únie. Volkswagen momentálne pracuje na palivových článkoch, v ktorých vidí skutočnú revolúciu zabezpečenia pohybu, či motorizácie v iných dimenziách. Zaujímavou informáciou je, že všetky vozidlá, bez ohľadu na motorickú jednotku, ktorou budú poháňané, budú vyrábané na jednej linke. To zabezpečí flexibilitu výrobných závodov. Či už budete mať záujem o hybrid, plug-in, dieslový pohon alebo o rýdze elektrické riešenie, všetko bude montované na jednej linke tzv. spôsobom "nárazník na nárazníku".
No poďme už testovať. Tradične spoľahlivý Golf v elektrickom prevedení nesklamal. "Ale to ideeeeeeeee..." bola naša prvá reakcia pri šliapnutí na pedál. Vyčarovala nám úsmev na tvári. Odpich a akcelerácia, akú by ste elektrickému autu netipovali. Už za necelých 5 sekúnd nám ručička na rýchlomeri ukazovala rýchlosť 60 km/h. To však nie je maximum e-Golfu - rýchlosť 140 km/h nepredstavuje pre neho žiaden problém, aj keď je to jeho maximum. V prvom momente sme rozdiel oproti klasickému Golfu so spaľovacím motorom vôbec nezaregistrovali, iba ak to nebeské ticho v kabíne. e-Golf predstavuje praktické auto na každodenné využívanie, tak ako je to aj v prípade "klasického" Golfu. Zvládne 190 km na jedno nabitie, čiže na vozenie po meste je to ideál. Pri elektrických vozidlách však veľmi záleží na štýle vašej jazdy. Je na vás, ako sa budete hrať s plynovým pedálom a koľko kilometrov váš e-Golf zvládne. Pri kľudnej jazde, bez bláznenia sa za volantom, máte 190 km istých, no 130 km výrobca udáva ako minimum. Na výber máte jeden z troch jazdných módov: Normal, Eco alebo Eco+. Ovplyvňujú výkon a zrýchlenie, ale tiež stupeň rekuperácie energie počas brzdenia, kde sa dá vybrať jedna zo štyroch úrovní v závislosti od profilu jazdy. To všetko predlžuje dojazd. V polohe "B" brzdí auto pri pustení plynového pedála automaticky. Skúsenejší šofér môže preto na brzdu pri jazde pokojne zabudnúť. Navyše má e-Golf aj skvelý infotainment systém zabudovaný už v štandardnej výbave. Nabíjať batériu a ovládať klimatizáciu môžete už z pohodlia domova cez váš smart phone, čiže nikdy nesadnete do zmrznutého alebo letom prehriateho auta. Dizajnéri mierne zapracovali aj na karosérii a jej aerodynamike. Auto má taktiež nové, aerodynamickejšie hliníkové kolesá. Čo sa týka nabíjania, domáca nabíjačka, tzv. "wall box", dokáže dodať 3,6 kW a nabije váš e-Golf za 8 hodín. Nabíjacia stanica CCS dobije batérie na 80 % ich maximálnej kapacity za približne 30 minút. Klobúk dole, z jazdných vlastností a celkového dizajnu auta sme nadšení. Cena e-Golfu sa začína na úrovni 34 900 eur.
Ak máte radi malé, obratné autá, e-up! bude skvelá voľba. Hodnotíme ho ako auto "for fun". Fakt sme sa s ním na berlínskych cestách zabavili. Na rozdiel od e-Golfu, ktorého pohonné ústrojenstvo s výkonom 85 kW, krútiacim momentom 270 Nm a batériou s kapacitou 24,2 kWh, váži 318 kg, je síce e-up! menej výkonný, ale obratnejší. Jeho 60 kW a 210 Nm je viac než dostatočných. Akumulátor použitý v modeli e-up! má pritom kapacitu 17,8 kWh a celý systém pohonu váži 230 kg. Na stovku akceleruje za 14 sekúnd a pri jeho riadení sme sa za volantom usmievali. Fakt šikovné. Je to auto do mesta. S dojazdom 100 km a jeho maximálkou 120 km/h vyzerá veľmi použiteľne pre reálny život.
A čo na margo Golfu GTE? Plug-in hybrid Golf GTE je športový rovnako ako Golf GTI, ekologický a hybridný - tri v jednom. Ako celok nesklamal. Má športový bodykit s aerodynamickými prvkami, špecifické svetlá príznačné pre celý rad Volkswagen elektrické vozidlá, dostal nižší podvozok, 18-palcové disky kolies a oproti Golfu GTI namiesto červeného, modré prešívanie interiéru príznačné pre stratégiu značky "Think Blue". Rozdiel oproti športovým bratom, Golfom GTI a GTD, je však pod kapotou. Testované autíčko obsahovalo benzínový 4-valec s objemom 1,4 TSI a výkonom 110 kW v kombinácií s elektromotorom s výkonom 80 kW, ktorý bol zabudovaný v 6-stupňovej prevodovke DSG. Elektromotor Golfu GTE váži oproti e-Golfu len 34 kg a k 250 Nm 1,4 TSI pridáva ďalších 330. Elektrickú energiu zabezpečujú dobíjateľné li-ion akumulátory, ktoré dokážete doma dobiť v priebehu dvoch hodín. Tie zabezpečia dojazd do cca 50 km s využitím iba elektrickej energie. Celkový dojazd dosahuje podľa výrobcu 940 km. Na Berlínskom, už nefunkčnom, letisku Tempelhof sme skúsili aj jeho maximálku. Výrobcom deklarovaných 217 km/h je viac, ako reálnych. Možno sa jeho uvedenia dočkáme už tento rok. Zatiaľ sme testovali len jeho prototyp. No už teraz sa nevieme dočkať.
Bolo nám potešením, radosť a zážitok z jazdy naďalej pretrváva.
Facebook Mail |