Tipy, Golf / 18. október 2021 / 4 minúty ČÍTANIA

Psssssss... Defekt? Takto si s ním poradíte! +VIDEO

Podľa britského magazínu AutoExpress je defekt najčastejšia príčina, prečo ľudia privolávajú asistenčnú službu. Pritom výmena kolesa nie je žiadna veda. Tu je jednoduchý návod, ako na to.

Ešte pred tým, než sa pustíte do čítania, si preverte, či máte v aute rezervu – aspoň dojazdovú. Ak nie, počkajte si na článok o tom, ako sa rieši defekt so súpravou na jeho opravu. Ak rezervu máte, čítajte ďalej.

Zvyčajne pod dnom batožinového priestoru sa nachádza náhradné koleso. Je buď plnohodnotné a má rozmer ostatných kolies namontovaných na vašom aute, alebo je to takzvaná dojazdová rezerva. Tá je útlejšia ako bežné koleso a slúži na to, aby ste sa mohli „po vlastných“ dostať do najbližšieho pneuservisu, kde vám opravia alebo vymenia poškodenú pneumatiku.

Bezpečnosť nadovšetko!

Než ale začnete meniť koleso, nezabudnite sebe a svojim pasažierom nasadiť reflexné vesty.  Nenechajte nikoho čakať v aute! Pošlite celú vašu posádku do bezpečia za zvodidlá a za auto umiestnite výstražný trojuholník v riadnej vzdialenosti. Pozor, 10 metrov nestačí! Pravidlá hovoria o vzdialenosti 50 metrov v obci a 100 metrov na diaľnici. Vzdialenosť pokojne odmerajte počtom krokov, avšak myslite hlavne na to, aby ostatní vodiči mali po zbadaní trojuholníka čas zareagovať, prípadne zabrzdiť tak, aby vás netrafili. Ak stojíte na kľukatej ceste, umiestnite výstražný trojuholník pred poslednú zákrutu.

Keď je teda všetko bezpečne označené, vyberte náradie aj náhradné koleso z kufra ešte pred tým, než auto zdvihnete zdvihákom. Keď je už auto vo vzduchu, nie je dobré s ním zbytočne manipulovať.

Ako na to? Krok za krokom:

1. krok: zabezpečte auto proti pohybu. Zatiahnite ručnú brzdu, zaraďte prevodový stupeň a ak sa nachádzate v miernom kopci alebo neveríte svojej ručnej brzde, položte pod koleso na opačnej strane, než je defekt, nejaký väčší kameň alebo hrubý konár.

2. krok: povolíme všetky skrutky na kolese s defektom. Ešte kým je auto na zemi, povoľte skrutky na kolese. Ak by bolo koleso vo vzduchu, hrozí, že by ste pri snahe povoliť skrutku pretáčali celým kolesom. Je možné, že jedna zo skrutiek je bezpečnostná, preto na ňu nasaďte špeciálnu redukciu. Mali by ste ju mať v aute.

3. krok: zdvihneme auto. Zdvihák podložte pod miesto, ktoré je na to určené. Je vyznačené na samotnom aute alebo v jeho návode na použitie. Pozor, nepokúšajte sa auto zdvíhať na inom mieste, mohli by ste si poškodiť karosériu. Zdvihák by mal byť postavený na pevnom podklade a smerovať kolmo na cestu. Následne točte kľukou na zdviháku až kým sa koleso s defektom nedostane celé do vzduchu.

4. krok: vymeníme koleso. Úplne vyberte všetky skrutky a následne opatrne aj koleso.. Pozor, je ťažké! Ak koleso na náboji drží aj po vybratí všetkých skrutiek, postavte sa k nemu chrbtom a kopnite do pneumatiky (prípadne na okraj disku) pätou. Následne nasaďte na náboj rezervu tak, aby diery na skrutky lícovali s dierami na náboji. Dotiahnite skrutky tak, aby koleso pevne sadlo na náboj. Zatiaľ postačí možno aj iba rukou, prípadne jemne pomocou kľúča.

5. krok: finále. Auto pomaly spustíme späť na zem. Po dosadnutí nezabudnite pevne dotiahnuť skrutky! Radšej silnejšie, než slabšie. Na druhú stranu, nemusíte po kľúči skákať celou váhou. Už vám zostáva len namieriť si to do najbližšieho dostupného pneuservisu. Malý defekt vám väčšina z nich opraví na počkanie.

Záverečné postrehy

V aute noste robotnícke rukavice. Sú dostupné na každej dobrej pumpe a aspoň sa pri výmene kolesa nezamažete.

S dojazdovou rezervou nikdy nejazdite rýchlosťou vyššou ako 80 km/h. Úzka pneumatika má zlomkovú priľnavosť oproti bežnému rozmeru a pri vyššej rýchlosti by vás mohol prekvapiť nepekný šmyk.

...a to najdôležitejšie: Ak dostanete defekt na diaľnici, nikdy nemeňte koleso na mieste! Okamžite vyložte všetkých pasažierov z auta za zvodidlá a zavolajte diaľničnú patrolu, aby vás prišla označiť poriadnymi značkami. Dovoláte sa im na čísle 0800 100 007. Je to rýmovačka a zároveň odkaz na britského agenta. Zapamätajte si ho alebo si ho uložte do telefónu, prosím!

Súvisiace články

Tipy, Golf, Jetta, Verzie GTI

ADAC test letných pneumatík v rozmere aj pre VW Golf: prekvapenie v prvej trojke!

Tipy

Škola jazdy s VW: ako jazdiť v zime

Tipy

Máte prezuté?

Súvisiace články

Tipy, Golf, Jetta, Verzie GTI

ADAC test letných pneumatík v rozmere aj pre VW Golf: prekvapenie v prvej trojke!

Tipy

Škola jazdy s VW: ako jazdiť v zime

Tipy

Máte prezuté?