Technológie / 15. jún 2022 / 3 minúty ČÍTANIA
Dá sa to! Volkswagen chce opakovane recyklovať batérie z elektromobilov
Vytvorenie uzavretej slučky v recyklačnom procese je kľúčové pre dlhodobú udržateľnosť elektrických vozidiel. Tento proces však musí byť aj finančne efektívny.
Automobilka Volkswagen, v spolupráci s externými partnermi, sa v rámci nového programu pokúsi vytvoriť uzavretú slučku, vďaka ktorej by bola možná opakovaná recyklácia starých akumulátorov. Toto úsilie je s ohľadom na surovinovú dostupnosť kľúčové pre dlhodobú udržateľnosť elektrických vozidiel.
Uzavretá slučka je recyklačný proces, v ktorom sa všetky materiály opätovne vracajú do výrobného procesu a následne recyklujú tak, že nevzniká odpad (Obehové hospodárstvo).
Cenné suroviny neskončia na skládke, použijú sa znova pri výrobe nových batérií. Projekt nazvaný HVBatCycle sa snaží udržať katódové materiály, grafit a elektrolyt v uzavretom materiálovom cykle natrvalo. Volkswagen, v spolupráci s univerzitami a ďalšími spoločnosťami, sa v najbližších troch rokoch pokúsi vyvinúť potrebnú technológiu, vďaka ktorej bude možné vytvoriť uzavretú slučku pri recyklácii starých akumulátorov.
Jedine recyklácia môže zvrátiť surovinovú krízu. „Recyklácia batérií a odpadu z výroby rozhodujúcim spôsobom prispieva k zabezpečeniu dodávok surovín pre naše plánované továrne,“ povedal Sebastian Wolf, prevádzkový riaditeľ pre akumulátorovú techniku vo Volkswagen AG. „Prostredníctvom projektu HVBatCycle sa pripravuje holistický pohľad na procesy recyklácie a tým aj implementáciu uzavretej slučky batériových materiálov."
Volkswagen už spustil pilotný závod na recykláciu batérií v nemeckom Salzgitteri, no ten čelí viacerým obmedzeniam. Volkswagen má kapacitu na recykláciu len asi 3 600 batériových systémov ročne, pričom opakovane využíva viac ako 90 % komponentov. Snaha o vytvorenie uzavretej slučky však vyžaduje oveľa vyššie nároky, pričom pozornosť bude venovaná aj zníženiu energetickej záťaže. Volkswagen má ambíciu vytvoriť do značnej miery automatizovaný proces demontáže použitých batérií až po úroveň elektródy alebo článku, vrátane takmer bezstratovej separácie aktívnych materiálov.
Recyklácia by mala prebiehať na lokálnej úrovni. Automobilka chce tiež preskúmať možnosti decentralizácie procesu recyklácie, aby nedochádzalo k zbytočnému plytvaniu energie. Jedno jediné miesto v Európe pre tento typ recyklácie batérií nie je postačujúce s ohľadom na narastajúci počet elektromobilov na cestách. „To podporuje miestne obehové hospodárstvo a zabezpečuje strategicky dôležité suroviny, čo výrazne znižuje závislosť Európy od iných regiónov sveta,“ dodáva Volkswagen.
Je zrejmé, že pri ceste za elektromobilitou výrobcovia narazia na množstvo technologických výziev. Očakáva sa, že práve problém recyklácie starých akumulátorov bude v nadchádzajúcich rokoch oveľa naliehavejší, pretože staršie elektromobily začnú postupne odchádzať do dôchodku. Spolupráca značky Volkswagen s kľúčovými partnermi a poprednými odborníkmi z univerzitného prostredia však dáva automobilke veľmi dobrú šancu stať sa lídrom v oblasti recyklácie kľúčových batériových komponentov.
Facebook Mail | |
batérie recyklácia ekológia obehové hospodárstvo elektromobilita EV elektromobily |