Technológie, ID / 31. december 2020 / 4 minúty ČÍTANIA

Ani watt na zmar! Volkswagen ID.4 ťaží z jazdy absolútne maximum energie za vás

Rekuperácia energie pri brzdení, teda opätovné získavanie energie pri spomaľovaní vozidla, dokáže výrazne navýšiť dojazd elektromobilu. V našom prvom elektrickom SUV, Volkswagen ID.4, pracuje táto technológia pre účely maximálnej efektivity.

Otázka a riešenie rekuperácie energie počas jazdy v elektromobile je doslovným inžinierskym hlavolamom. Čo sa má stať, keď vodič zloží nohu z akcelerátora? Má elektromotor prejsť do režimu generátora a na úkor straty rýchlosti získavať energiu späť do batérie, či má nechať vozidlo plachtiť "na neutrál" a neuberať z nahromadeného momentu sily?

Všetko záleží od modelu...

...pretože, každý model či výrobca má k práci s energiou rozdielny prístup. Niektoré elektromobily rekuperujú energiu pri každom spomaľovaní či už vodič stlačí brzdový pedál alebo len zloží nohu z akcelerátora. Modely Volkswagen ID.4 a taktiež ID.3, využívajú prístup, ktorého prioritou je takzvané plachtenie či po starom, "jazda na neutrál".

Pretože, každá premena energie, ako v tomto prípade premena kinetickej energie na elektrickú, so sebou prináša značné straty. Tieto scenáre platia samozrejme pre prípad, že je auto v pohybe smerom vpred a pohon je v pozícii "D".

Nechať valiť či žať energiu?

Funkcia plachtenia je vynikajúco využitá v situáciách, kedy vodič predvída dianie v premávke a skladá nohu z akcelerátora v riadnom predstihu, než nastane situácia, ktorá si vyžaduje použitie brzdového pedálu. Pokiaľ však vodič predsa šliapne na brzdový padál, čomu sa niekedy jednoducho nevyhnete, systém aktivuje rekuperáciu energie späť do batérií. Z brzdenia až do preťaženia vo výške 0,25g, dokáže systém efektívne vracať energiu späť do batérie. Aby sme mali predstavu, takzvané "štvrť gé", v tomto prípade, predstavuje drvivú väčšinu bežných brzdových manévrov počas bežného dňa.

Do tohto preťaženia sa o spomaľovanie stará elektromotor, ktorý zastáva funkciu generátora. Pokiaľ je nutné spomaliť výraznejšie, brzdový servomotor aktivuje klasické brzdy na kolesách. Prechod medzi týmito dvoma stavmi, kedy odovzdáva generátor brzdenie servu a naopak, je dokonale hladké a vodič nemá šancu postrehnúť, kedy spomaľuje auto ktorý komponent. To všetko vďaka systému, ktorý zároveň dáva pozor na to, aby mali zadné kolesá, na ktorých prebieha rekuperácia, dostatok priľnavosti o vozovku.

Efektivita v základnej výbave

Ono je to ale technicky omnoho zložitejšie. Totiž, každý model Volkswagen ID.4 prichádza už v základnej výbave so systémom Eco Assistance. Ten analyzuje dáta z navigačného systému a senzorov vozidla, ktoré využíva za účelom zefektívnenia využitia energie bez zbytočného zaťažovania vodiča.

Akonáhle sa blížite so svojím ID.4 do hustejšie obývaných oblastí, v ktorých sú logicky nižšie maximálne rýchlostné limity, systém Eco Assistance upozorní vodiča, aby zložil nohu z akcelerátora. Akonáhle tak spraví, systém začne vyhodnocovať, či spomalenie auta využije na rekuperáciu energie alebo nehá vozidlo doplachtiť k najbližšej križovatke či značke zníženého rýchlostného limitu. Auto sa chová totožne, napríklad, aj v prípadoch, kedy doháňate pred sebou auto, ktoré cestuje nižšou rýchlosťou než vy.

D alebo B

Vodiči si môžu zvoliť režim jazdy prostredníctvom ovládača v pozícii "D" alebo "B", kedykoľvek, keď je vozidlo v pohybe. V polohe B auto prakticky stále pri spomaľovaní rekuperuje energiu do batérií až do bodu, kým auto nezastaví na mieste. Maximálna miera spomalenia pri využití tohto režimu dosahuje 0,13 g, čo je dostatočne veľa, aby si vodič uvedomil spomaľovanie vozu, no nie príliš na to, aby bol v šoférovi vyvolaný dojem, že môže riadiť rýchlosť auta výhradne pomocou akcelerátora.

Tento prístup je cielený a má vyvolávať dokonale intuitívne spojenie vodiča s autom. Volkswagen totiž nechce otravovať vodičov svojich áut rôznymi neprirodzenými riešeniami a zároveň sa snaží zachovať typický intuitívny charakter ovládania, ktorými sú modely Volkswagen vyhlásené.

V niektorých vyhotoveniach modelu ID.4 môžu vodiči využiť druhé riešenie pre ovplyvnenie využitia rekuperácie alebo plachtenia a tým je voľba jazdných režimov, ktoré sú súčasťou príplatkového balíka Plus sports. Režim šport využíva pri spomaľovaní rekuperáciu, aby čo najviac dobil batérie po silnej akcelerácii, no to platí aj pre polohu "D". Ešte výraznejšie však vodič pocíti spomaľovanie pri rekuperácii v polohe "B". Samozrejme, to všetko závisí od toho, koľko energie potrebuje batéria do plného nabitia kapacity. Pokiaľ je plná, nie je nutná silná rekupaerácia, ako v prípadoch, keď dostatočne nabitá nie je.

Volkswagen_ID.4_foto_VOLKSWAGENBLOG005.jpg
Volkswagen_ID.4_foto_VOLKSWAGENBLOG004.jpg
Volkswagen_ID.4_foto_VOLKSWAGENBLOG002.jpg
Volkswagen_ID.4_foto_VOLKSWAGENBLOG003.jpg
Volkswagen_ID.4_foto_VOLKSWAGENBLOG001.jpg

Súvisiace články

Novinky, ID

Volkswagen ID.3 poráža Teslu. Valcuje ju v predajoch!

Technológie, ID

Šetrilo sa? Prečo má VW ID.3 vzadu bubnové brzdy?

Novinky, ID

Volkswagen ID.3 prešiel v premávke o 111 kilometrov väčšiu vzdialenosť, než udáva metodika WLTP

Súvisiace články

Novinky, ID

Volkswagen ID.3 poráža Teslu. Valcuje ju v predajoch!

Technológie, ID

Šetrilo sa? Prečo má VW ID.3 vzadu bubnové brzdy?

Novinky, ID

Volkswagen ID.3 prešiel v premávke o 111 kilometrov väčšiu vzdialenosť, než udáva metodika WLTP