Tipy, Polo, Golf, T-Roc, Passat, Touareg, Verzie GTI, Verzie R / 31. marec 2025 / 3 minúty ČÍTANIA
Máte turbo pod kapotou? Takto ho nezničíte

Pamätáte si tie časy, keď malo auto s turbodúchadlom na kufri hrdé označenie "TURBO" a všetci naň pozerali s obdivom? Dnes je turbo štandardom aj v bežných modeloch, no nie každý vie, ako sa oň starať. Ak s turbomotorom nezaobchádzate správne, môže sa vám to poriadne predražiť. Toto sú najčastejšie chyby, ktoré neničia len turbo, ale aj vašu peňaženku.
Studený motor a tvrdá jazda? Zlá kombinácia
Turbo potrebuje čas na dosiahnutie prevádzkovej teploty. Ak hneď po štarte prudko pridávate plyn, roztáčate turbo na jeho maximálne otáčky (vyše 100 tisíc za minútu), pričom olej ešte nemá ideálnu viskozitu a nemusí dostatočne mazať ložiská turbíny. Následkom môže byť ich predčasné opotrebenie.
Tip: Počkajte niekoľko minút, kým sa motor dostane na optimálnu teplotu (ideálne normálnou jazdou), a až potom ho zaťažujte.
Okamžité vypnutie motora po dynamickej jazde
Po jazde v športovom štýle alebo po dlhšom sústavnom jazdení vysokou rýchlosťou, do kopca alebo s prívesom zostane turbo doslova rozžeravené. Ak motor ihneď vypnete, olej prestane cirkulovať a môže sa "pripiecť" na ložiskách, čo vedie k ich postupnému zanášaniu a zničeniu. Väčšina moderných automobilov síce má systém, ktorý cirkuluje kvapaliny v turbe aj po vypnutí motora, no aj tak je lepšie nechať ho aspoň trochu vychladnúť.
Tip: Po dynamickej jazde nechajte motor niekoľko desiatok sekúnd bežať na voľnobehu, aby turbo postupne vychladlo.
Podtáčanie motora
Hoci turbomotory dokážu šetriť palivo aj pri nízkych otáčkach, neznamená to, že by ste ich mali dlhodobo udržiavať v stave pod ideálnymi otáčkami. Extrémne nízke otáčky znamenajú nedostatočné mazanie a zvýšené mechanické zaťaženie. Tlak oleja je totiž v nízkych otáčkach spravidla nižší, než je optimálne. Mnoho moderných áut to rieši elektronicky riadeným olejovým čerpadlom, ale opäť by sme radšej stavili na istotu. Nízkymi otáčkami sa opotrebovávajú aj iné komponenty - väčšinou súvisiace s časovaním.
Tip: Udržiavajte otáčky v optimálnom rozmedzí, najčastejšie nad 1 500 ot./min.

Tankovanie nekvalitného paliva
Turbomotory s priamym vstrekovaním sú citlivé na kvalitu paliva. Palivo s nedostatočnou oktánovou hodnotou alebo vysokým obsahom nečistôt môže spôsobiť karbónové usadeniny na ventiloch a vstrekovačoch.
Tip: Používajte palivo odporúčané výrobcom a občas natankujte prémiové aditivované palivo.
Nesprávna práca s plynom
Náhlym prudkým stlačením plynového pedála sa turbo okamžite dostáva do plného záťahu, čo môže spôsobiť rýchlejšie opotrebenie a zvýšenú spotrebu paliva.
Tip: Plyn pridávajte plynule a pred predbiehaním si radšej podradťte, aby ste sa vyhli nadmernému zaťaženiu turba.
Ako sa správať k turbomotoru, aby vydržal?
- Doprajte mu čas na zahriatie aj ochladenie
- Nepodtáčajte motor
- Používajte kvalitné palivo a olej
- Zaobchádzajte s plynom rozumne
Dodržiavaním týchto jednoduchých pravidiel sa vyhnete drahým opravám a predĺžite životnosť svojho turbomotora. Turbo môže byť skvelá vec, no ak ho zanedbávate, skôr či neskôr vám to zráta na faktúre zo servisu.
Facebook Mail | |
volkswagen VW servis turbo tsi tdi |