Novinky, Lifestyle, Tipy, Testy, Polo / 1. apríl 2014 / 3 minúty ČÍTANIA
TEST: Volkswagen Polo Blue GT - jazdím závodne, myslím úsporne
Medzi športovou verziou Volkswagenu Polo s označením GTI a najsilnejšou "bežnou" verziou (1.2 TSI – 105 k) je dosť veľká výkonová medzera. Vyplniť ju prichádza Volkswagen Polo Blue GT.
Už pri prvom pohľade na toto auto je jasné, že má slušný výkonový potenciál. Stojí široko rozkročené na krásnych 17-palcových diskoch kolies a modrý nápis "GT" na maske chladiča tiež niečo našepkáva. Vzhľad dramatizujú aj čiernou farbou lakované spätné zrkadlá, strešný spojler a dvojitá koncovka výfuku. Nápis "BLUEMOTION", ktorým Volkswagen označuje svoje úsporné modely, na veku batožinového priestoru ale uvádza nič netušiaceho pozorovateľa do pomykova.
Dva valce postačia
Všetko vysvetľuje nová generácia motora 1.4 TSI, ktorú má toto auto pod kapotou. Agregát je vybavený systémom ACT, ktorý v prípade nízkeho zaťaženia vypína druhý a tretí valec. Podobné systémy sa už dávnejšie používali na veľkých 8 a 12-valcových motoroch, no Volkswagen tento systém ako prvý na svete použil na štvorvalcovom motore. Ako to funguje? Predstavte si, že idete 70-tkou a máte zaradenú päťku. Udržiavate ustálenú rýchlosť, na čo motor nepotrebuje vynakladať nejaké extra veľké úsilie. Systém ACT v takejto situácii deaktivuje dva valce a dokáže znížiť spotrebu benzínu až o 0,7 litra. Vypínanie či zapínanie dvoch valcov trvá 13 až 36 milisekúnd. Vodič to teda nemá šancu zaregistrovať. Na koľko valcov momentálne beží motor viete iba z palubného počítača. Volkswagen tvrdí, že vďaka tomuto systému sa dá každých 100 km v mestskej premávke ušetriť liter paliva. Mimo mesta je to 0,4 l/100 km.
Týmto tvrdeniam nie je dôvod neveriť. Počas testu sa totiž spotreba paliva v mestskej premávke pohybovala okolo šiestich litrov. Mimo mesta nie je problém zmestiť sa do piatich litrov. Motor má pritom celkom slušný výkon (103 kW/140 k) a z tohto relatívne malého auta robí poriadne žihadlo. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h už systém ACT vypína valce iba pri jazde z kopca. Na udržanie tejto rýchlosti totiž motor potrebuje 2 900 ot./min., no ani pri diaľničnom tempe spotreba paliva nepresiahne hranicu 6 l/100 km.
Resumé
Vypínanie valcov sa možno nezdá byť až takou revolučnou inováciou, no treba sa pozrieť na fakty. Výkon 140 koní a spotreba 5-6 litrov? Pomer výkonu a spotreby paliva je blízky vznetovým motorom. Možno že sa tento systém vôbec neuchytí, no možno budú mať vypínanie valcov všetky moderné autá. Každopádne však Polo Blue GT stojí za zváženie. Okrem skvelého motora dostanete bohatú výbavu a interiér s originálnym modro-sivým čalúnením. Štandardom je športový volant, unikátna hlavica radiacej páky, ale aj trochu iný prístrojový panel. Má analógový palivomer a teplomer chladiacej kvapaliny. Bežné Pola ho nemajú. Naozaj jedinou nevýhodou sú štandardne dodávané 17-palcové disky so športovým podvozkom sériovo zníženým o 15 mm. Na slovenské cesty je to trochu tvrdšie, ako by bolo príjemné.
Základná cena modelu – Volkswagen Polo 1.2 Trendline: 10 400 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Polo Blue GT: 15 130 €
Registračná daň na testované auto: 327€
Motor
Typ motora: radový, zážihový
Valce / ventily: 4/16
Zdvihový objem (cm3): 1395
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): 103 / 5600
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): 220 / 1500-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 7,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi (l/100 km): 5,8 / 3,9 / 4,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l): 261 (280)/952
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť: 1212
Rozmer pneumatík: 215/40 R17
Dĺžka (mm): 4064
Šírka (mm): 1682
Výška (mm): 1462
Rázvor (mm): 2470
Facebook Mail |