Testy, ID / 1. august 2020 / 9 minút ČÍTANIA

Exkluzívna prvá jazda: Volkswagen ID.3 1ST

Naša prvá zahraničná cesta po koronapauze smerovala do Wolfsburgu, kde sme si konečne poriadne vyskúšali horúcu novinku: Volkswagen ID.3 1ST. Máme dobré správy

Naše prvé zoznámenie s modelom ID.3 spoza volantu prebehlo ešte v decembri 2019, avšak bolo to na predprodukčných prototypoch, na uzavretej trati a na skúmanie auta sme mali 10 minút. Po vynútenej prestávke sme sa konečne opäť dostali do zahraničia, aby sme si ID.3 vyskúšali poriadne. Dostali sme auto, kľúče a vágny harmonogram, inak sme mali pri testovaní ID.3 voľnú ruku. Presne to sme potrebovali!

Zoznámte sa: ID.3

Po stlačení odomykacieho tlačidla na peknom dizajnovom kľúči nám na pozdrav zablikalo tyrkysové ID.3. Bližšia inšpekcia nášho spoločníka na dnešný deň odhalila špeciálnu prvú edíciu ID.3 1ST na 19“ kolesách (maximum sú 20-ky inšpirované dizajnom kolies rekordného ID.R), s bielou palubnou doskou a bez panoramatickej strechy. Tá je mimochodom v modeloch ID odľahčená o 15 kg v porovnaní s rovnako veľkou panorámou v Golfe vďaka novému druhu skla a absencii otváracieho mechanizmu. Z výbavy tu „chýbal“ iba Head-up displej, ktorý patrí medzi prvky príplatkovej výbavy.

Pod podlahou máme 58 kWh batériu a teda slušný maximálny dojazd 426 km. K dispozícii je aj väčšia, 77 kWh batéria (549 km) a neskôr pribudne aj menšia. Súčasťou výbavy nášho auta je aj tzv. Performance upgrade. Ten umožní elektromotoru s výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom 310 Nm rozbehnúť ID.3 na 100 km/h len za 7,3 s. Bez neho by bol odpich asi o 2 sekundy pomalší, aj keď výkonové parametre by boli rovnaké.

Nasadáme. Privíta nás kokpit s bielym volantom. Ak zalamujete rukami nad praktickosťou takéhoto riešenia, nebojte sa. Môžete mať aj klasický čierny. Za volantom je na dnešné časy relatívne malý 5,3-palcový displej, avšak veľmi rýchlo zistíte, že nič viac nie je potrebné. Sú na ňom tri plôšky s jednoduchou a veľmi dobre čitateľnou grafikou, pričom potiahnutím prstom po dotykovej ploche na volante môžete zmeniť rozloženie plôšok na dve s jednou väčšou a druhou menšou. To hlavné sa potom odohráva na 10-palcovom displeji, ktorý funguje rovnako ako v modeli Golf. Principiálne sa ovláda ako tablet a funguje skvelo.

Vráťme sa ešte k absentujúcemu HUD. Jeho súčasťou je aj špeciálny displej s rozšírenou realitou, ktorý sa taktiež premieta na sklo. Žiaľ, padol za obeť koronavírusu. Inžinieri ho nestihli dovyvíjať a prví zákazníci ho nebudú mať funkčný. Hardvér sa však už v autách nachádza a tak sa dá neskôr aktivovať pomocou softvérovej aktualizácie. Klasický HUD funguje, len systém rozšírenej reality, ktorý vykresľuje navigačné pokyny a rôzne varovania akoby priamo do prostredia pred vami, bude funkčný neskôr.

Nám však túto novinku nahradilo niečo iné – ID. Light. Je to šikovný tenký LED pásik pod čelným sklom, ktorý jednoduchými animáciami dopĺňa navigačné pokyny, bezpečnostné varovania alebo sa jednoducho animuje, keď využívate systém hlasového ovládania prirodzenou rečou a začnete s autom konverzáciu heslom „Hello ID!“ (slovenčina zatiaľ dostupná nebola). Zdá sa to ako drobnosť, ale ID. Light je vynikajúca a pritom jednoduchá pomôcka, ktorú sme si celú cestu pochvaľovali.

Štartujeme!

...Vlastne nie, stačí šliapnuť na brzdu alebo zaradiť D a ID.3 je pripravené na jazdu. Načo si to komplikovať? Prvé zoznamovanie s plynovým pedálom (dovoľte nám stále ho tak nazývať) odhaľuje jeho citlivé naladenie a úžasnú ochotu auta počúvať aj tie najmenšie pokyny vašou pravou nohou. Okamžite si pochvaľujeme riadenie, ktoré je... Ako v Golfe. A to je pochvala. Naladenie posilňovača a spätná väzba sú veľmi dobre nastavené. Pozícia za volantom je napriek vyššej podlahe vynikajúca. Celé auto je totiž postavené tak, že si neuvedomíte, že sedíte trochu vyššie.

Keď sme sa vymotali z letiska, dostalo nás... ticho. Áno, pri elektromobiloch to nie je až také prekvapujúce, no ID.3 je ešte tichšie, než by sme čakali. Ani pri dosiahnutí rýchlosti 70, neskôr 120 km/h neprenikal do kabíny nijaký nepríjemný zvuk. Všetko bolo krásne utlmené, akoby ste cestovali v akejsi bavlnke. Dokonca sme si vypli rádio, aby sme si užili to príjemné ticho. Za odhlučnenie má ID.3 plný počet bodov. A nemyslite si, že pri elektromobile je to jednoduché. Absencia motora často zvýrazní iné zvuky, takže fakt, že aj pri diaľničnej rýchlosti je ID.3 také kultivované, stojí za pochvalu.

Druhou mimoriadne silnou stránkou auta je podvozok. Aj na 19-palcových kolesách je ozaj príkladne komfortný. Cítiť, že auto má svoju váhu a tak nebojuje s neodpruženou hmotnosťou. Nerovnosti tlmí pekne na prvý raz, vďaka nízkemu ťažisku sa nenakláňa a šoféruje sa veľmi príjemne.

Až priveľmi príjemne. Auto pôsobí na ceste tak sebavedomo a vzbudzuje vo vás takú sebadôveru, až narazíte na jeho prvú väčšiu slabinu: pneumatiky. Ekologicky zamerané Bridgestony sa vzdajú oveľa skôr, než by vám reč tela auta napovedala a pri pokúšaní prejazdových rýchlostí v zákrutách sa veľmi skoro stretnete s terminálnou nedotáčavosťou. Ja by som tých pár kilometrov dojazdu a vyššiu spotrebu určite obetoval v prospech lepších pneumatík. Volkswagen ID.3 si ich rozhodne zaslúži.

Jazdným prejavom nás však VW ID.3 veľmi prekvapilo. Napriek hravému dizajnu je veľmi vyspelé a je cítiť, že do jeho vývoja dali inžinieri veľa úsilia.

Elektrické kone

Ako sa správa 204 elektrických koní? Nuž, najmä pri odpichu z pokoja na mestských 50 km/h dosť divoko. Nie, auto napriek zadnému náhonu nezametá zadkom, ale verte nám,  že všetkých naokolo akcelerácia ID.3 prekvapí. V reále ťažko nájdete v premávke pružnejšie auto. ID.3 nečaká na škrtiacu klapku, valce, ventily, prevodovku, spojky... Skrátka ide. Vždy má zaradené – má len jeden prevod – a keď pri päťdesiatke dáte plný plyn, okamžite vás oprie do sedadla a doslova zmiznete autu za vami. Teda pokiaľ to nie je ďalší elektromobil s podobne ťažkou nohou na pedáli.

Zadný náhon je v tomto prípade výhoda. Prednokolka by taký výkon elektromotora mala problém preniesť na cestu. Navyše to predným kolesám umožňuje extrémne vytočenie – ID.3 má polomer otáčania ako up!, pritom je veľké ako Golf a priestranné ako Passat (okrem kufra). A odpich nie je nepodobný GTI. V zime sa tiež nemusíte báť. VW ID.3 má skvelé rozloženie hmotnosti 50:50, takže na zadné kolesá vyvíja dostatočný tlak, aby sa auto vedelo pohnúť dopredu. Len si spomeňte na časy keď sa na celoročných gumách jazdilo v snehu na Škodovkách 120. Mali motor vzadu a dokázali sa dostať kade-tade.

Napriek tomu, že sme každú chvíľu skúšali potenciál auta, dojazd na palubnom počítači ubúdal absolútne konzistentne. Auto má totiž veľmi dobrú schopnosť rekuperácie energie a pri väčšine brzdení sa nabíja. Ak si zvolíte funkciu „eko asistenta“, bude auto rekuperovať energiu inteligentne. A to je veľmi šikovná vec. V skratke: ID.3 je vybavené adaptívnym tempomatom ACC, ktorý využíva popri radare aj mapové podklady na úpravu rýchlosti auta. Eko asistent pracuje s rovnakými údajmi. V praxi to znamená, že keď pri rýchlosti 100 km/h zložíte nohu z plynu, auto plachtí. Keď sa však blíži k rýchlostnému obmedzeniu, obci alebo k inému autu, začne postupne rekuperovať energiu a teda brzdiť tak, aby ste sa vy nemuseli brzdy vôbec dotknúť. Je to skvelá funkcia a veľmi intuitívna pomôcka.

Vďaka nej totiž nemusíte používať brzdový pedál. Ten je aj tak asi druhou najvýraznejšou slabinou auta. Funguje a splní účel, ale je v ňom málo citu. Zladenie rekuperačného a ozajstného brzdenia je skrátka tvrdý oriešok.

Nový začiatok

Volkswagen ID.3 je veľmi dôležitý model. Fakt, že sa Volkswagenu na prvýkrát podarilo postaviť takéto dobré auto na novej platforme predpovedá, že ďalej to môže byť už len lepšie.

O ID.3 by sa toho dalo napísať ešte veľa. Nabíjanie si necháme na domáci test. Áno, ID.3 podporuje rýchlonabíjanie a za 30 minút „načerpáte“ takmer 350 kilometrov dojazdu. To je veľmi slušné. Reálne je však toto auto najmä pre tých, čo ho môžu nabíjať doma v garáži. Vtedy sa ukáže v tom najlepšom svetle z hľadiska využiteľnosti a aj nákladov na prevádzku. Záruka na kapacitu batérie minimálne 70 % je až 8 rokov alebo 160 000 km, pričom to je podľa inžinierov dosť pesimistická hranica.

Ale už stačí. Viac sa dočítate v domácom teste. Z prvých jázd si však môžete odniesť toto: Ak si myslíte, že ID.3 predstavuje nejaký kompromis a polovičné auto oproti klasickému, musíte si ho vyskúšať a presvedčíte sa o opaku.

VW ID.3 1ST drive 011.jpg
VW ID.3 1ST drive 021.jpg
VW ID.3 1ST drive 019.jpg
VW ID.3 1ST drive 018.jpg
VW ID.3 1ST drive 017.jpg
VW ID.3 1ST drive 016.jpg
VW ID.3 1ST drive 015.jpg
VW ID.3 1ST drive 014.jpg
VW ID.3 1ST drive 013.jpg
VW ID.3 1ST drive 012.jpg
VW ID.3 1ST drive 001.jpg
VW ID.3 1ST drive 010.jpg
VW ID.3 1ST drive 009.jpg
VW ID.3 1ST drive 008.jpg
VW ID.3 1ST drive 007.jpg
VW ID.3 1ST drive 006.jpg
VW ID.3 1ST drive 005.jpg
VW ID.3 1ST drive 004.jpg
VW ID.3 1ST drive 003.jpg